(حلقة درامية بأسلوب سيناريو تلفزيوني - تشويق / جريمة / غموض)
الفصل الأول: الظل
المشهد 1 – شارع هادئ / نهار خارجي
كاميرا تتبع "كريم" (29 سنة) يسير وحده، نظراته زائغة، كأنه يسمع شيئًا لا نسمعه. وجوه الناس تمر بجواره وهو لا يراهم.
كريم (بصوت داخلي):
كل يوم… نفس الشيء. أشوف الحادث قبل ما يحصل. أنبّه الناس… محدش يصدقني. يسخروا. يضحكوا. أو يتجاهلوا… لحد ما يحصل.
(فلاش سريع لرؤية: طفل يعبر الشارع، سيارة مسرعة تصدمه – ثم يعود المشهد للواقع)
المشهد 2 – ناصية شارع / لحظات بعد الفلاش
كريم يجري نحو أم تمسك طفلها.
كريم (بتوتر):
– خدي ابنك… دلوقتي!
الأم (مستغربة):
– هو في إيه؟
كريم (يصرخ):
– حرااام عليكي، ابعدي عن الطريق!
وفي اللحظة التالية، تمر سيارة مسرعة كادت أن تصدم الطفل… الأم تصرخ، تضم ابنها، تنظر لكريم بدهشة، لكنه يرحل في صمت.
كريم (بصوت داخلي):
بيعدي بسلام… بس مفيش حد بيفهم إن ده لعنة مش نعمة.
الفصل الثاني: الرؤية
المشهد 3 – غرفة نوم كريم / ليل داخلي
كريم نائم على الأريكة، وجهه يتلوى، يتصبب عرقًا… الكاميرا تقترب من عينه المغلقة.
(رؤية مشوشة – ألوان باهتة):
– غرفة مليئة بالدم.
– امرأة تصرخ.
– رجل بيده سكين… يطعن.
– ثم وجه كريم ينظر إلى المرآة… ويده ملوثة بالدم.
(يستيقظ كريم صارخًا):
– لااااا!
كريم (يلتقط أنفاسه):
– دي مش رؤية عادية… دي حاجة هتحصل… قريب…
الفصل الثالث: الصدمة
المشهد 4 – عمارة سكنية قديمة / نهار خارجي
كريم يتتبع الشوارع، يسأل البوابين، يحاول إيجاد الشقة التي رآها في رؤياه.
بواب (بعصبية):
– يعني إيه عايز تشوف الشقة اللي في الدور الرابع؟ انت مين أصلاً؟
كريم:
– أنا… شفت حاجة هتحصل هنا…
بواب:
– روح من هنا بدل ما أنده للبوليس.
المشهد 5 – شقة الطابق الرابع / نفس العمارة / مساء
الشرطة تقتحم الشقة بعد بلاغ من الجيران… جثة امرأة مطعونة… والباب مكسور.
ضابط:
– لقينا آثار قدم… وبصمة غير معروفة على الباب.
شرطي آخر:
– في حد اسمه "كريم" اتشاف بيتردد على العمارة من كام ساعة.
الضابط وائل (بجدية):
– هاته.
الفصل الرابع: الإنكار
المشهد 6 – قسم الشرطة / غرفة التحقيق
كريم مكبل بالأصفاد، يجلس أمام "الضابط وائل".
وائل:
– كنت فين امبارح الساعة 7 بالليل؟
كريم (مرتبك):
– في الشارع… بدوّر على العمارة.
وائل (ساخر):
– يعني كنت بتدوّر على جريمة قتل قبل ما تحصل؟
كريم:
– أيوه… أنا شوفتها قبل ما تحصل.
وائل (يضحك بخفة):
– ياه… ما تقول من الأول إنك وسيط روحاني؟ نكلم شيخ الحارة يخلصنا بُخور.
كريم (بحسرة):
– أنا مش مجنون… بشوف حاجات قبل ما تحصل.
وائل:
– وإحنا شايفين جريمة حصلت، وكل الأدلة ضدك… بصمتك، تواجدك، حتى المجني عليها كانت تعرفك من بعيد…
كريم (يهمس):
– كان ممكن أمنعها.
الفصل الخامس: الرؤية المباشرة
المشهد 7 – قسم الشرطة / زنزانة كريم / ليل داخلي
كريم جالس في الظلام، يغلق عينيه، ثم فجأة يتنفس بصعوبة… رؤيا جديدة.
(رؤية):
– سيارة تصطدم بكوبري… تسقط في النيل.
– ركاب يصرخون.
– صوت صفارة إنذار…
المشهد 8 – غرفة الضابط وائل / دقائق لاحقة
يدخل أحد العساكر مذعورًا.
العسكري:
– يا فندم! في حادثة كبيرة حصلت… عربية وقعت من فوق كوبري الزمالك.
وائل (يتجمد مكانه):
– …الساعة كام؟
العسكري:
– 1:17… ليه؟
وائل (بصوت خافت):
– نفس الساعة اللي قالها… كريم.
الفصل السادس: كشف القاتل
المشهد 9 – غرفة التحقيق
الضابط وائل يعود إلى كريم هذه المرة بنظرة مختلفة.
وائل:
– إحكيلي بالضبط… إنت شوفت إيه عن جريمة الشقة؟
كريم (بتوتر):
– سكينة… كانت عليها حرف "س". والراجل اللي طعنها كان لابس ساعة فضي… إيده فيها وشم غريب.
وائل:
– وشم؟
كريم:
– كان على شكل "عقرب".
(قطع إلى مشهد لاحق – وائل يراجع الملفات والصور)
الضابط يعثر على صورة رجل مشتبه به، موظف سابق في نفس العقار، مطرود منذ 3 شهور… وعلى يده وشم العقرب.
المشهد 10 – مداهمة الشقة / ليل
قوات الشرطة تقتحم شقة الرجل… يُقبض عليه، وتُعثر على أداة الجريمة.
الفصل السابع: النهاية المفتوحة
المشهد 11 – المحكمة / يوم الحكم
القاضي ينطق بالبراءة لصالح كريم، والكاميرات تلتقط لحظة خروجه من القفص.
كريم (ينظر للسماء):
– أخيرًا… براءة.
رنا (تقف بعيدًا، تتابعه بعينين دامعتين):
– يمكن كنت غلطانة… بس في حاجة جواك أكبر من إننا نفهمها.
المشهد 12 – غرفة كريم / بعد أسبوع
يجلس أمام المرآة… هادئ. ثم فجأة، وجهه يتغير. يغلق عينيه… وتبدأ رؤية جديدة.
(رؤية):
– جنازة.
– نعش خشبي… صورته على إطار أبيض.
– زهور بيضاء.
– صوت باكٍ: "مات… كريم مات!"
كريم (يفتح عينيه ببطء):
– المرة دي… أنا اللي في الرؤية؟
الموسيقى تتصاعد… الكاميرا تبتعد ببطء وهو ينظر للكاميرا مباشرة.
النهاية… أو ربما… البداية
ليست هناك تعليقات